maandag 11 mei 2015

Mochila Medaille

Het heeft even geduurd, maar ik ben er weer.
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten.
Er is dus weer een tas gemaakt, 
EEN ONWIJS HIPPE MOCHILA!

 En deze is veel beter gelukt dan
mijn eerste Mochila
die voor mij echt een leerproject was.


Mijn Mochila "Medaille".

Genoemd naar

**********

Afijn, het haken alleen al was een flinke klus.
Dit moet je echt met veel beleid en geduld doen.

Om te beginnen de bodem, het lastigste deel:


Met 4 kleuren tegelijk werken en wisselen, meerderen, tellen en
zorgen dat je de meeloopdraden niet ziet en dat de bodem mooi plat wordt.
Als je dat eenmaal hebt gehad, is het moeilijkste voorbij.
Gelukkig was dit een redelijk eenvoudige bodem.
Wel heel goed gelukt, al zeg ik het zelf.
Je ziet hier ook duidelijk, dat er in spiraalvorm gehaakt wordt, 
zodat het patroon verspringt.
Dit hoort nou eenmaal bij deze manier van haken, waarbij je steeds om je meeloopdraden haakt.
Het kan niet anders.

**********

Inmiddels werd mijn aandacht getrokken door de schitterende banden, die er op originele Mochila's worden gemaakt. Geweven banden met de Inkle Loom (prachtig, maar niet mijn ding) en de banden gemaakt met een voor mij geheel nieuwe techniek:

PLY SPLIT BRAIDING
in het Nederlands splitsvlechten.

Ik heb me aangemeld bij 


en voor ik het wist was ik deze techniek aan het leren
bij een workshop.
En oooohhhhh was is dit gaaf om te doen!

Dit waren mijn eerste stappen in de Ply Split Braiding wereld:


En ja, ik voelde meteen een nieuwe verslaving aankomen.....
En aangezien het splitten met koorden gaat....
En omdat je een band wilt van dezelfde kleuren als de tas...
Heb ik me op koorden draaien gestort...
Met de accuboormachine...
Wat een werk....
Maar wat is de beloning groot als je ermee aan de slag kunt gaan!


 

Het is een prachtige stevige band geworden:


De uiteinden koord, die je niet meer split, als je de juiste lengte van je band hebt bereikt,
 doen het geweldig als wapperende franjes:



De Mochila is helemaal volgens patroon gehaakt, met aan de bovenrand een door mezelf verzonnen verwijzing naar de bodem.
Er zitten knoopsgaten in, waardoor het sluitkoord gehaald is.
Dat koord kan je vlechten, macramé-en, draaien of met de Kumihimo-schijf maken.
Omdat ik toch druk was met de boormachine het ik in een paar minuten een koord gedraaid.
Mooi en makkelijk tegelijk!


En aan het koord mogen de kwastjes niet ontbreken:


Oja, ik heb er ook nog een voering in gemaakt:


Ik kan rustig zeggen:
Het was een pittig stuk haakwerk, splitwerk en naaiwerk.
Maar wat is dit leuk om te doen.
Je hebt zo veel eer van je werk.

Ik ben een blij mens met 
EEN ONWIJS HIPPE MOCHILA!

**********

Ik heb gehaakt met
Phil Coton 3 en haaknaald 2,5 mm.

Kleur Griotte 2 bollen
Kleur Chauvre  3 bollen
Kleur Pistache 2 bollen
Kleur Oeillet 2 bollen

Hiervan hield ik nog wat over.

Voor de band (incl. franjes) had ik van elke kleur nog een bol nodig 
plus een restje van wat ik bij het haken overhield.

De bodem is 24 cm in doorsnede.
De hoogte van de tas is 30 cm.

**********

Extra informatie:

Mochila betekent Tas

Wayuu vrouwen maken de schitterende originele Wayuu Mochila's.
Kijk daarvoor 's op
en/of

Voor nog meer inspiratie:
Dit is mijn Pinterest Bord 



Wil je ook zo'n hippe Mochila haken?
Meld je aan bij



In deze groepen zijn veel mede-haaksters, die je de kneepjes bij kunnen brengen.
Over patronen, hoeveelheid garen, welke haaknaald en meer, zoals
-De trucjes om de meeloopdraden, goed mee te nemen.
-De trucjes om je draden uit de knoop te houden.
-De trucjes om de bodem plat te krijgen.
-Waarom je beter alleen in de achterste lus kunt haken
-of je yarn over of yarn under haakt
Enzovoort
 Enzovoort

Wil je zo'n hippe band leren maken?
Meld je aan bij


In deze groep leer je over het splitten, diverse patronen en hoe je de koorden moet draaien.
Je bent bij deze gewaarschuwd:
Het is verslavend!

#helpikhebeennieuwehobby

**********


En om de feestvreugde compleet te maken:
Dit was niet de laatste tas....
Ik ben al weer bezig met een volgende....


Blijf aan de haak!

Photobucket